Διαχείριση απορριμμάτων και κυκλική οικονομία στους ΟΤΑ υπό το πρίσμα της κοινωνικής οικονομίας. Μελέτη περίπτωσης Περιφέρεια Αττικής
Επί της παρούσας διπλωματικής εργασίας μελετώνται εκτενώς οι έννοιες της κυκλικής και κοινωνικής οικονομίας και εξετάζεται ο βαθμός στον οποίο οι αρχές της κυκλικής οικονομίας έχουν ενσωματωθεί από τους ΟΤΑ της Περιφέρειας Αττικής, ως προς το ζήτημα της διαχείρισης αποβλήτων.
Η μελέτη μας διεξάγεται διττά, ήτοι μέσω βιβλιογραφικής και ερευνητικής ανασκόπησης και μέσω πρωτογενούς ποσοτικής έρευνας. Η ποσοτική έρευνα βασίστηκε σε ένα πλήρως δομημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο δόθηκε προς συμπλήρωση σε συνολικά 100 εργαζόμενους των ΟΤΑ της Περιφέρειας Αττικής. Η ερευνητική ανασκόπηση, μας βοήθησε στο να συλλέξουμε δευτερογενή δεδομένα, τα οποία προέκυψαν από ήδη διεξαγόμενες μελέτες και έρευνες γύρω από το ζήτημα της κυκλικής και κοινωνικής οικονομίας και τον ρόλο των ΟΤΑ στην εφαρμογή τους. Εν τέλει, προέκυψε η μέτρια υιοθέτηση των δράσεων διαχείρισης αποβλήτων από τους ΟΤΑ της Περιφέρειας Αττικής. Για την μέτρια αυτή υιοθέτηση, ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό ορισμένοι ανασταλτικοί παράγοντες, βασικότερος εκ των οποίων είναι η έλλειψη επαρκών ιδίων πόρων από τους ΟΤΑ. Οι προσπάθειες που καταβάλλονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την επιτυχέστερη ενσωμάτωση των αρχών της κυκλικής οικονομίας στην χώρα μας, αλλά φαίνεται ότι δεν επαρκούν. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να καταβληθούν προσπάθειες υποβοήθησης από τις υφιστάμενες κοινωνικές επιχειρήσεις και τις δράσεις τους, οι οποίες ταυτίζονται με το πεδίο της κοινωνικής οικονομίας και οι οποίες βάσει σχετικών ερευνών, μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην μετάβαση από την γραμμική στην κυκλική οικονομία.
Ο όρος «κοινά» αναφέρεται στην συλλογική διαχείριση κοινών πόρων στη βάση της αυτοδιαχείρισης και αυτοοργάνωσης. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον στην ακαδημαϊκή κοινότητα για το συγκεκριμένο πεδίο, με τους θεωρητικούς των κοινών να ερευνούν […]
Οι επιπτώσεις που ακολούθησαν την οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας σε κοινωνικό επίπεδο αλλά και η σημαντική οικολογική επιβάρυνση που έχει προκαλέσει ο σύγχρονος ρυθμός παραγωγής, κατανάλωσης και ανάπτυξης, κάνουν την πρόταση της αποανάπτυξης πιο […]
Στον 20ο αιώνα, τον παραδοσιακό ρόλο της εξωσχολικής εκπαίδευσης και της φύλαξης των παιδιών μιας οικογένειας είχε το ευρύτερο κοινωνικό-φιλικό-οικογενειακό περιβάλλον προκειμένου οι γονείς να εργαστούν απερίσπαστοι. Στον 21ο αιώνα, αυτόν τον ρόλο επιχειρεί να […]