25 Νοεμβρίου, 2024
Σύλλογος Μεταπτυχιακών Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας
Expand search form
0 0.00

Cart

No products in the cart.

Blog

Διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την εφαρμογή των διεθνών συνεταιριστικών αρχών από ελληνικούς αγροτικούς συνεταιρισμούς: Μια ποιοτική αξιολόγηση μέσα από μελέτη περιπτώσεων.

Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, αποτελούν ιστορικά για τους μικρομεσαίους κυρίως αγρότες, το ισχυρό όπλο τους ενάντια στις έντονες πιέσεις που τους ασκούνται από την αγορά. Αποτελούν την απάντησή τους στα προβλήματα χαμηλής κεφαλαιακής επάρκειας που έχουν, στην έλλειψη ολοκληρωμένης πληροφόρησης για τις συνθήκες της αγοράς και τις δυνατότητες ανάπτυξης καθώς και στην αδυναμία πρόσβασης σε νέες τεχνολογίες και σύγχρονες μεθόδους παραγωγής. Η αγροτική παραγωγή στην Ελλάδα καθ΄ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα στηρίχτηκε στους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Μετά τα έντονα εκφυλιστικά φαινόμενα που παρουσίασαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και μετά, καλούνται εκ νέου να επιτελέσουν τον ιστορικό τους ρόλο και χρησιμοποιώντας τη γνώση του παρελθόντος να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης για τη βιώσιμη αγροτική οικονομία.

Είναι επομένως ενδιαφέρον να μελετηθεί, το κατά πόσο μπορούν οι συνεταιρισμοί, διατηρώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και λειτουργώντας σύμφωνα με τις συνεταιριστικές αξίες και στο πλαίσιο των διεθνών συνεταιριστικών αρχών, να αποτελέσουν στις σημερινές συνθήκες αγοράς, βιώσιμο οικονομικό μοντέλο. Στα πλαίσια αυτά, μέσα από την παρούσα εργασία διερευνώνται οι παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή των συνεταιριστικών αρχών στη λειτουργία των συνεταιρισμών.

Τα αποτελέσματα εξάγονται μέσα από τη μελέτη τριών περιπτώσεων συνεταιρισμών, με διαφορετικό είδος δραστηριότητας, μοντέλο ανάπτυξης και οικονομικά αποτελέσματα. Από τα συμπεράσματα που εξάγονται αναδεικνύεται ο κυρίαρχος ρόλος των μελών στον τρόπο λειτουργίας των οργανώσεων και στη διατήρηση των συνεταιριστικών χαρακτηριστικών τους. Τα χαρακτηριστικά τους και τα κίνητρα συμμετοχής τους καθορίζουν τον τρόπο και την ένταση δραστηριοποίησής τους. Έχουν δε την ευθύνη των διοικήσεων που επιλέγουν για τη χάραξη και την υλοποίηση των κατάλληλων πολιτικών εξυπηρέτησης των αναγκών τους. Η σταθερή προσήλωση μελών και διοικήσεων στους συνεταιριστικούς στόχους, σε συνδυασμό με κατάλληλες δημόσιες πολιτικές στήριξης και όχι ευεργετικής διάκρισής τους έναντι των υπολοίπων επιχειρηματικών μορφών, αποτελούν την προϋπόθεση οικονομικής βιωσιμότητάς τους με διατήρηση των χαρακτηριστικών τους. Ένας νόμος πλαίσιο δε, που διασφαλίζει την τήρηση των συνεταιριστικών αρχών ενώ ταυτόχρονα δεν ποδηγετεί τους συνεταιρισμούς, είναι αναγκαίος.

Προηγούμενο Άρθρο

Η αγροτική συνεταιριστική νομοθεσία στην Ελλάδα: Η τάση ισομορφισμού του συνεταιριστικού θεσμού με τις κεφαλαιουχικές εταιρείες ενόψει του νόμου 4673/2020

Επόμενο Άρθρο

Αντιλήψεις και εμπόδια στη συμμετοχή σε συνεταιριστικά εγχειρήματα

You might be interested in …

Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

Συστέγαση εγχειρημάτων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας οικονομίας: Δυνατότητες, προκλήσεις και αλληλεπίδραση στο αστικό περιβάλλον. Οι περιπτώσεις των Projekthaus Potsdam και Inwol

Το ζήτημα της στέγης απασχολεί τη γερμανική κοινωνία εδώ και δεκαετίες, μια που ο “εξευγενισμός” (gentrification) και η κερδοσκοπία στη γη και στα ακίνητα εκτινάσσει τις τιμές στα ύψη, εκτοπίζοντας τους ενοίκους από τις γειτονιές […]

Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

Προκλήσεις για τη συνεταιριστική διακυβέρνηση στην Ελλάδα. Η περίπτωση των συνεργατικών εικονικών δικτύων φαρμακείων

Αυτή η Διπλωματική Εργασία διερευνά τις προκλήσεις στη συνεταιριστική διακυβέρνηση στην Ελλάδα. Προηγούμενες αναφορές αφορούν κυρίως στους Γεωργικούς Συνεταιρισμούς και τις προκλήσεις στη διακυβέρνησή τους που οδήγησαν στην κατάρρευση πολλών από αυτούς. Μια μερίδα συνεταιριστικών […]

Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

Αγορές χωρίς μεσάζοντες και Kοινωνική Aλληλέγγυα Oικονομία: κινηματική δράση και αυτοδιοικητική υποστήριξη

Στην «Ελλάδα της κρίσης», ξεκίνησαν οι αγορές χωρίς μεσάζοντες, η απευθείας, με άλλα λόγια, διάθεση αγροτικών προϊόντων από τον παραγωγό στον καταναλωτή, κινηματικά αρχικά και, στην πορεία διεύρυνσής τους μέσα σε χρονικό διάστημα πέντε ετών, […]