Η Πληθοχρηματοδότηση στην ΚΑΟ: Μια Κριτική Επισκόπηση από τα Κινήματα στις Υπηρεσίες
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στην καλύτερη κατανόηση του φαινομένου της πληθοχρηματοδότησης στο χώρο της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας. Η Πληθοχρηματοδότηση αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης επιχειρηματικών ιδεών μέσω συνεισφοράς πολλών μικρών επενδυτών.
Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί με εκπληκτικό ρυθμό καθώς είναι μια απλή διαδικασία χαμηλού κόστους που υλοποιείται μέσω του διαδικτύου, λαμβάνει διάφορες μορφές και δεν έχει γεωγραφικούς, γλωσσικούς ή άλλους πολιτιστικούς περιορισμούς. Ειδικότερα στο πλαίσιο της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας η Πληθοχρηματοδότηση, αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προάγει την συμμετοχή μεγάλου αριθμού ανθρώπων, στην επίτευξη κοινών κοινωνικών στόχων. Προκειμένου να διερευνηθεί καλύτερα ο τρόπος λειτουργίας της πληθοχρηματοδότησης μελετώνται τρεις περιπτώσεις χρησιμοποιώντας την προσέγγιση της θεμελιωμένης θεωρίας (Grounded Theory-GT), που είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην πιλοτική έρευνα νέων και σχετικά ανεξερεύνητων πεδίων όπως αυτό.
Η πρώτη περίπτωση μελέτης είναι η πολιτική εκστρατεία του Μπάρακ Ομπάμα το 2008 και η εκστρατεία επανεκλογής του, το 2012, που αποτέλεσαν ορόσημο καθώς για πρώτη φορά συνδυάστηκε η online πληθοχρηματοδότηση με την πολιτική επικοινωνία αξιοποιώντας με πρωτοφανή τρόπο και αποτελεσματικότητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η εκστρατεία πληθοχρηματοδότησης που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία παραγωγής Anemon για τη χρηματοδότηση του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «A Family Affair» το οποίο διαπραγματεύεται τη ζωή της μουσικής οικογένειας Ξυλούρη της Κρήτης καταγράφοντας τις δυσκολίες του μουσικού επαγγέλματος αλλά και το πώς η μουσική μεταφέρεται από πατέρα σε γιο και σε εγγόνια. Τέλος εξετάζεται το εγχείρημα της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης «Μούσες Πιερίων» τα μέλη της οποίας διανέμοντας χέρι με χέρι κουπόνια, χωρίς την χρήση του διαδικτύου, κατάφεραν όχι μόνο να συγκεντρώσουν το κεφάλαιο που στόχευαν αλλά να επιτύχουν την ένταξη τους στη τοπική κοινωνία.
Από την ανάλυση του υλικού και των δεδομένων προέκυψαν στοιχεία για τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της πληθοχρηματοδότησης καθώς και η σύνδεση με την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Επιπλέον η μελέτη ανέδειξε την δυνατότητα αξιοποίησης της πληθοχρηματοδότησης για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των κοινωνικών επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα έθεσε νέα ερωτήματα και διαστάσεις που προσφέρουν ερεθίσματα για περαιτέρω έρευνα.
Η σκιαγράφηση του προφίλ του Κοινωνικά Υπεύθυνου Καταναλωτή (ΚΥΚΑ) στοχεύει στη δημιουργία ενός καμβά που περικλείει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν έναν καταναλωτή ως κοινωνικά υπεύθυνο και τον διαχωρίζουν από τον συμβατικό.
Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (Κ.Α.Ο.) αποτελεί μια νέα μορφή οργάνωσης της κοινωνίας και οικονομίας προς την κατεύθυνση της μετάβασης σε μια μετακαπιταλιστική εποχή και της υιοθέτησης κοινωνικών αξιών, όπως της δημοκρατικής συμμετοχικότητας, της ισότητας, […]
Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές που εφαρμοστήκαν τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Ελλάδα αποδεικνύουν ότι ο καπιταλισμός ανασυγκροτείται μέσα από τις κρίσεις που παράγει και αναδεικνύεται σε κυρίαρχο επί ανθρώπων και φύσης. Η υγεία, […]