Ανάλυση επιχειρηματικών μοντέλων στον κλάδο της πολιτιστικής βιομηχανίας
Στην παρούσα διπλωματική εργασία με βάση στοιχεία που αντλήθηκαν από επικοινωνία με στελέχη κοινωνικών επιχειρήσεων και λαμβάνοντας υπόψη τις επικρατούσες θεωρητικές απόψεις για τα επιχειρηματικά μοντέλα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των κοινωνικών επιχειρήσεων, έγινε μία προσπάθεια να απαντηθούν ερευνητικά ερωτήματα που αφορούν τις ιδιαιτερότητες εφαρμογής επιχειρηματικών μοντέλων σε κοινωνικές επιχειρήσεις με πολιτιστική δραστηριότητα καθώς και η επιλογή του κατάλληλου επιχειρηματικού μοντέλου προκειμένου να επιτευχθεί η βελτιστοποίηση της κοινωνικής και εμπορικής αξίας των εν λόγω επιχειρήσεων.
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μία συνοπτική αναφορά στα βασικά στοιχεία των επιχειρηματικών μοντέλων, συγκεκριμενοποιούνται τα χαρακτηριστικά του επιχειρηματικού μοντέλου που δύναται να εφαρμοστεί σε επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας και αναφέρονται οι σημαντικότερες παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη διαμόρφωση του κοινωνικού επιχειρηματικού μοντέλου. Το δεύτερο κεφάλαιο αφορά τις κύριες νομικές μορφές κοινωνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο του πολιτισμού (Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, Αστικές μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες και Ιδρύματα) καθώς και τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων αυτών. Επίσης, το κεφάλαιο κλείνει με μία συνοπτική αναφορά στον όρο πολιτιστικές δημιουργικές βιομηχανίες.
Το τρίτο κεφάλαιο αφορά πέντε μελέτες περιπτώσεων: την ΚΟΙΝΣΕΠ Art of Team Santorini,την ΚΟΙΝΣΕΠ Βέγας Εκδοτική Πολιτιστική, την ΚΟΙΝΣΕΠ Action Plus, την Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Διογένης ΜΚΟ που εκδίδει το περιοδικό Σχεδία και την ΚΟΙΝΣΕΠ ΚΟΥΚΛΟΤΟΠΙΑ με βασικό αντικείμενο το κουκλοθέατρο. Για τη συγγραφή του κεφαλαίου αυτού έχουν αντληθεί στοιχεία κυρίως από επικοινωνία με στελέχη κοινωνικών επιχειρήσεων τα οποία προσαρμόστηκαν στον καμβά επιχειρηματικού μοντέλου των Osterwalder και Pigneur. Το τέταρτο κεφάλαιο αφορά σε προτάσεις, προβληματισμούς, συμπεράσματα και προοπτικές για την εφαρμογή του κατάλληλου επιχειρηματικού μοντέλου σε πολιτιστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο της κοινωνικής οικονομίας.
Η επιλογή του κατάλληλου επιχειρηματικού μοντέλου αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας καθώς όχι μόνο θα αυξηθούν οι πιθανότητες βιωσιμότητας των κοινωνικών επιχειρήσεων αλλά θα συμβάλει και στη βελτιστοποίηση της παραγόμενης κοινωνικής αξίας. Άλλωστε όπως είναι προφανές, δεν αναζητούμε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, καθώς δε συναντάμε εξαιρετικά πολύπλοκα επιχειρηματικά χαρακτηριστικά στον τομέα των πολιτιστικών επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας αλλά έναν καμβά, ο οποίος θα αποτυπώνει με σαφήνεια τους κοινωνικούς στόχους και την αποστολή της επιχείρησης, ώστε να προκύπτει με σαφήνεια, η σχέση αλληλεπίδρασης της παραγόμενης εμπορικής και κοινωνικής αξίας.
Η εναλλακτική προσέγγιση της επιχειρηματικότητας μέσω των εγχειρημάτων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας είναι ένας τομέας που έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια. Αυτό όμως δεν συνεπάγεται πως ο αντίκτυπος που επιφέρει αυτή η προσέγγιση είναι διαδεδομένος […]
Η παρούσα μελέτη εκπονήθηκε με σκοπό να μελετηθεί η δομή και η εξέλιξη της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και να αναζητηθούν οι προοπτικές και οι απειλές της ανάπτυξής της. Έτσι, αναφέρθηκαν οι βασικοί ορισμοί που […]
Τα τελευταία έτη σημειώνεται ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την κοινωνική επιχειρηματικότητα ενώ η ανάπτυξή της είναι συνεχής. Σε αυτήν την περίοδο έχουν λάβει χώρα μια σειρά από θεσμικές και άλλες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη […]