Βιωματική μάθηση μεταξύ ομοτίμων: τα οφέλη της στην εκπαίδευση φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας οικονομίας. Αποτίμηση πρακτικής εφαρμογής
Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνούμε τα αποτελέσματα μιας εφαρμογής βιωματικής μάθησης μεταξύ μελών Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ) σε πλαίσιο ομοτιμίας, και τα οφέλη που έχει μια τέτοια προσέγγιση για τους φορείς Κ.ΑΛ.Ο και το πεδίο εν γένει. Για το σκοπό αυτό σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που συμπεριλάμβανε εισαγωγικό σεμινάριο, συνάντηση γνωριμίας, τρεις συναντήσεις εργασίας, καθώς και μια συνάντηση αξιολόγησης. Το εκπαιδευτικό εργαλείο στο οποίο βασιστήκαμε ήταν η Μάθηση Δράσης (Action Learning).
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσω του Κέντρου Στήριξης Κ.ΑΛ.Ο ν. Χανίων όπου ο ερευνητής εργάζεται. Το μεθοδολογικό πλαίσιο της εργασίας είναι η Έρευνα Δράσης (Action Research) καθώς η έρευνά μας έρχεται να απαντήσει σε μια υπαρκτή πρόκληση του πεδίου, αυτή μιας εκπαίδευσης συμβατής με τις αρχές, τις αξίες και την κουλτούρα της Κ.ΑΛ.Ο και μαθησιακά αποτελέσματα σε επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων. Η έρευνα διεξάγεται από ερευνητή μέλος Κοιν.Σ.Επ, άρα ομότιμο στο πλαίσιο της ομάδας, ο οποίος μαζί με άλλα τέσσερα μέλη Κοιν.Σ.Επ προσπαθούν να δώσουν μια απάντηση στην προαναφερθείσα πρόκληση βασισμένη στο προσωπικό τους βίωμα. Στα αποτελέσματα αυτής της εργασίας καταγράφεται η αποτύπωση του εκπαιδευτικού προγράμματος ως παρακαταθήκη προς μελλοντική ανοιχτή χρήση. Τα ευρήματα δείχνουν ισχυρές ενδείξεις μάθησης για τους συμμετέχοντες.
Πιο συγκεκριμένα καταγράψαμε μεταφορά εμπειρίας από παλιότερα μέλη του πεδίου της Κ.ΑΛ.Ο προς νεώτερα, ανάπτυξη “ήπιων” δεξιοτήτων (soft skills) όπως η ενεργητική ακρόαση και η διατύπωση στοχευμένων ερωτήσεων, η ενδυνάμωση των ατόμων, η μετατόπιση στάσης από έναν απόλυτα θετικό τρόπο σκέψης σε έναν πιο συμπεριληπτικό.
Για το πεδίο της Κ.ΑΛ.Ο ενισχύεται η ανάπτυξη συλλογικής ταυτότητας μέσω της αναγνώρισης της ομοτιμίας, έστω και στη βάση της κοινής ιδιότητας ως μέλη Κοιν.Σ.Επ. Επίσης, ενισχύεται η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με τις αρχές και την κουλτούρα της Κ.ΑΛ.Ο, καθώς και η δικτύωση μεταξύ των φορέων. Ενδιαφέρον έχει το ερώτημα πώς τέτοιου είδους εμπειρίες μάθησης μπορούν να αποτελέσουν πόρο προς ενίσχυση και ενδυνάμωση ενός άπειρου οικοσυστήματος στα πλαίσια της λογικής των Κοινών.
Η κοινωνική οικονομία και η κοινωνική επιχειρηματικότητα αποτελούν συστατικό πυλώνα του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου, για μια βιώσιμη κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη σε ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Προς αυτό το σκοπό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατευθύνει […]
Ο όρος «κοινά» αναφέρεται στην συλλογική διαχείριση κοινών πόρων στη βάση της αυτοδιαχείρισης και αυτοοργάνωσης. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον στην ακαδημαϊκή κοινότητα για το συγκεκριμένο πεδίο, με τους θεωρητικούς των κοινών να ερευνούν […]
Η σκιαγράφηση του προφίλ του Κοινωνικά Υπεύθυνου Καταναλωτή (ΚΥΚΑ) στοχεύει στη δημιουργία ενός καμβά που περικλείει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν έναν καταναλωτή ως κοινωνικά υπεύθυνο και τον διαχωρίζουν από τον συμβατικό.